„Żuczki”

ROK PRZEDSZKOLNY 2023/2024

Styczeń

W styczniu witaliśmy Nowy Rok. Rozmawialiśmy o postanowieniach noworocznych.
Przypominaliśmy sobie i poznawaliśmy nazwy pór roku, miesięcy, tygodni. Dzieci poznawały
zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy, zastanawiały się jak się ubrać, gdy jest
zimno na dworze.
W kolejnych tygodniach poznawaliśmy zwyczaje karnawałowe. Dzieci miały okazję tańczyć
i wykonywać ćwiczenia gimnastyczne. Rozmawialiśmy w jaki strój można przebrać się. Podczas
balu śpiewaliśmy, tańczyliśmy. Zastanawialiśmy się również jak bezpiecznie bawić się na lodzie
i śniegu, jakie figury wykonać na łyżwach, jak używa się sanek i nart. Przedszkolaki ćwiczyły
rzucanie do celu, zręczność i zwinność. Ćwiczyły dzielenie słów na sylaby.


Wrzesień

Drodzy rodzice za nami wrzesień. W tym pięknym miesiącu dzieci poznały nowych kolegów oraz teren przedszkola. Dodatkowo zapoznaliśmy się z zasadami przedszkolnymi, wykonaliśmy kilka prac plastycznych oraz poznaliśmy dużo zabaw dywanowych, które systematycznie utrwalamy. Szykując się do Pasowania na Przedszkolaka nauczyliśmy się wierszyka oraz piosenkę „Do przedszkola”. Systematycznie wzbogacamy nasz kącik przyrodniczy oraz korzystamy z pogody bawiąc się w przedszkolnym ogrodzie. Poznaliśmy zasady ruchu drogowego, aktywnie uczestniczyliśmy w miasteczku drogowym zorganizowanym przez Straż miejska z Brwinowa. Poznaliśmy nazwy różnych ziół oraz warzyw kwitnących
w naszym przedszkolnym ogródku.

Do zobaczenia w Październiku – nauczyciele grupy Żuczki.


ROK PRZEDSZKOLNY 2022/2023


Maj

Na początku maja przypominaliśmy sobie majowe święta. Kształtowaliśmy postawę patriotyczną, przekonaliśmy się, że Polska to nasz dom. Poznaliśmy symbole narodowe, zapoznaliśmy z mapą Polski, ćwiczyliśmy umiejętności odwzorowywania i kodowania. Kolejny tydzień to wprowadzenie litery H,h. Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej. Przeliczaliśmy, tworzyliśmy zbiory, klasyfikowaliśmy według danej cechy. Uczestniczyliśmy w zabawach konstrukcyjnych. W kolejnych tygodniach przygotowywaliśmy się do dnia rodziny. Uczyliśmy się piosenek dla mamy i taty. Uświadamialiśmy wartości rodziny. Przeliczaliśmy, dodawaliśmy i odejmowaliśmy. Układaliśmy przedmioty zgodnie ze wzorem. Ostatni tydzień to rozmowy o pracy. Poznawaliśmy różne etapy powstawania ubrań, zapoznawaliśmy z różnymi materiałami. Uczyliśmy się o przetworach mlecznych, zapoznaliśmy z etapami produkcji przetworów mlecznych. Wdrażaliśmy do prawidłowych nawyków żywieniowych. Zapoznawaliśmy z pracą piekarza. Rozmawialiśmy także o Dniu dziecka. O tym, że dzieci mają swoje prawa i obowiązki. Czytaliśmy globalnie odtwarzaliśmy rytmy.

Do zobaczenia w Czerwcu.


Kwiecień

W pierwszym tygodniu kwietnia zajmowaliśmy się kształtowaniem nawyku czytania książek, odkładania ich na półkę. Rozwijaliśmy umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i budowania wypowiedzi na jego temat, kształtowaliśmy umiejętności klasyfikowania według wybranej cechy. Poznaliśmy literę f,F, rozwijaliśmy umiejętności  analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej. Utrwalaliśmy wiedzę na temat funkcjonowania księgarni, biblioteki i czytelni oraz właściwych zachowań. Doskonaliliśmy czynności matematyczne, rozwijaliśmy słuch muzyczny i wyobraźnię. Kolejny tydzień to rozmowa na temat naszej planety. Kształtowaliśmy nawyk sprzątania, budowaliśmy poczucie odpowiedzialności za planetę, mówiliśmy o tym, że Ziemia to nasz dom, o który trzeba dbać. Poszerzaliśmy wiedzę na temat kolorów śmietników i surowców, które do nich należy wrzucać. Kształtowaliśmy zachowania proekologiczne, w tym umiejętności segregowania śmieci, rozwijanie świadomości językowej, poszerzenie słownika czynnego. Zapoznaliśmy się z informacjami dotyczącymi odnawialnych źródeł energii, ze sposobami oszczędzania wody, utrwalaliśmy wiedzę o sprzętach domowych związanych z wodą (pralka, zmywarka, umywalka, wanna, kabina prysznicowa, czajnik, sitko itp. Zapoznaliśmy się z  literą  ł, Ł. Pod koniec miesiąca rozmawialiśmy o sposobach wzywania pomocy w razie nagłego wypadku,  słuchaliśmy tekst literacki i budowaliśmy wypowiedzi na jego temat. Zapoznaliśmy się  z pracą straży pożarnej. Poszerzyliśmy wiedzę na temat wzywania pomocy w sytuacjach, które tego wymagają, zapoznaliśmy się z pracą policjanta oraz zasadami panującymi na drodze oraz pracą  lekarza. Ćwiczyliśmy, jak zadzwonić po straż pożarną w nagłym wypadku. Podczas omawiania pracy lekarza uwrażliwialiśmy zmysły poprzez zabawy usprawniające percepcję wzrokowo-słuchową.

Do zobaczenia w Maju -wychowawczynie.


Marzec 

            W marcu rozmawialiśmy o nadchodzącej wiośnie a także obchodziliśmy dzień kobiet. Robiliśmy porządki w ogródku, poznaliśmy różne rośliny i narzędzia ogrodnicze. Szukaliśmy zwiastunów wiosny w najbliższym otoczeniu, zarówno zwierząt jak i kwiatów. Doskonaliliśmy czytanie globalne. Zdobyliśmy wiedzę na temat warzyw cebulowych i rozmawialiśmy o ich właściwościach zdrowotnych. W marcu w sali grupowej przywitaliśmy wiosnę. Ozdobiliśmy nasz kącik przyrodniczy kwiatami cebulkowymi. Dodatkowo doskonaliliśmy umiejętności klasyfikacji, porządkowania, przeliczania. Przygotowaliśmy zdrowe kanapki. Kolejne tygodnie to rozmowy na temat zwierząt wiejskich. Dzieci znają budowę jajka. Wiedza skąd bierze się wełna. Czekając na Wielkanoc dzieci zrobiły swoje palemki,a także zobaczyły dużą palmę z Podlasia. Wiedzą co ma znajdować się w koszyczku Wielkanocnym, znają symbole wkładanych do niego potraw. Do zobaczenia w kwietniu.


Luty

Na początku lutego zajęliśmy się tematyką muzyki. Poznaliśmy literę N,n  jak nuta, a wraz z nią piosenkę o tej literze. Dodatkowo poznaliśmy  liczbę 10 oraz utrwalaliśmy przeliczanie w zakresie 10. Ćwiczyliśmy rytmy, śpiewaliśmy piosenkę o Muzykancie. Kolejny temat, który omawialiśmy to Pod ziemią, pod wodą. Zainteresowaliśmy się skarbami ziemi, poznaliśmy literę W, w jak Woda. Dotykaliśmy węgiel, kamyki i sól. Rozwiązywaliśmy zagadki oraz odsłuchiwaliśmy dźwięki ziemi. Oglądaliśmy film edukacyjny o Wulkanie, Kopalniach.  Podczas oglądania filmu edukacyjnego przenieśliśmy się w świat podziemia czyli do kopalni w Wieliczce. Tam zobaczyliśmy jej wnętrze oraz skarby jakie kryje. Bryłki soli, które kryje kopalnia dotykaliśmy i smakowaliśmy w naszej sali. Ostatnie zabawy edukacyjne to informacja o Kosmosie. Omawialiśmy wygląd naszej planety, jej walory oraz z uwagą przyjrzeliśmy się innym planetom krążącym w kosmosie. Najbardziej atrakcyjną planetą dla dzieci okazała się Wenus i Saturn. Przy okazji rozmów o Kosmosie poznaliśmy literę P, p jak planeta.  Z zainteresowaniem przyglądaliśmy się Rakiecie, omawialiśmy jej wygląd. Wspomnieliśmy o pierwszym locie w kosmos czy lądowaniu na księżycu. Dodatkowo obchodziliśmy tłusty czwartek i grupowy Karnawał.

Do zobaczenia w Marcu – wychowawczynie.


Styczeń

Od Nowego Roku zajęliśmy się tematem kalendarza. Skupiliśmy uwagę na porach roku, miesiącach, dniach tygodnia, a także różnych pomiarach czasu. Utrwalaliśmy kolejność pór roku, a przy tym doskonaliliśmy umiejętności matematyczne takie jak dostrzeganie rytmu, sekwencji. Usystematyzowałyśmy wiedzę dzieci na temat miesięcy, poznaliśmy ich kolejność, a także przyporządkowanie do pór roku. Dni tygodnia nie sprawiają w większości problemów przedszkolakom, ponieważ codziennie są przypominane. W kolejnych tygodniach poznaliśmy litery U,u, S,s, B,b, oraz liczby 8,9,0 a także przygotowywaliśmy się do Uroczystości z okazji dania Babci i Dziadka. Naszym tematem zimowym były mistrzostwa sportowe. Dzieci zapoznały się z dyscyplinami sportowymi. Ćwiczyły małą motorykę, czytały sylaby oraz słowa utworzone z poznanych liter. Ostatni tydzień to powtórka tekstów, próba tańca na Dzień Babci i Dziadka, wypieki dla najukochańszych dziadków. Dodatkowo dzieci w rożny sposób doskonaliły kompetencje językowe np. opisując wygląd czy upodobania dziadków. Do zobaczenia w Lutym.


Grudzień

         Grudzień to miesiąc pełen niespodzianek. Na początku tego miesiąca dzieci ubrały choinkę a piątego Grudnia przybył do przedszkola Święty Mikołaj, który rozdał dzieciom oczekiwane prezenty. Pomocnice Mikołaja postarały się o to aby imprezka była pełna zabaw ruchowych oraz wokalnych. Po spotkaniu z ukochanym Mikołajem dzieci dostały list, a w nim mnóstwo informacji o każdym z nich. Zdziwienie i zachwyt wtórował na buzi przedszkolaków. Oczywiście nasza grupa przygotowała Kalendarz adwentowy, a w nim zadania do zrealizowania. Dodatkowo wprowadziłyśmy literki K,k oraz R,r. Dzieci dokonały syntezy i analizy słuchowej wyrazów. Z zapałem wykonywały zadania grafomotoryczne. Rozmawialiśmy o świątecznych porządkach i dziecięcych obowiązkach. Opowiadaliśmy o dawnych dekoracjach świątecznych oraz przygotowywaliśmy się do Jasełek tych dla Rodziców oraz wszystkich dzieci, pracowników i Dyrekcji przedszkola.  Kolejny tydzień  to tradycje bożonarodzeniowe. Przypomnieliśmy sobie o nich, śpiewaliśmy kolędy oraz dzieliliśmy się wspólnie opłatkiem.

Do zobaczenia w Nowym Roku.


Listopad

Listopad zaczęliśmy od omawiania małej i dużej ojczyzny. Zapoznaliśmy się z mapą Polski. Poznaliśmy gdzie znajdują się góry, gdzie morze, a gdzie jeziora oraz która rzeka przepływa przez środek naszego kraju. Dodatkowo omawialiśmy wygląd naszych domów, zastanawialiśmy się jaka jest różnica między miastem a wsią. Poznaliśmy piosenkę o cyfrze 4 i 5. Liczby te utrwalaliśmy poprzez zabawę „czwarty, piąty podskakuje”. Słuchaliśmy wiersza o Polsce, uczyliśmy się hymnu Polskiego. Kolejny tydzień to świat wyobraźni. Słuchaliśmy różnych opowiadań np. o Piratach. Szukaliśmy sylab przez co uczyliśmy się czytać. Mówiliśmy także o przygotowaniach do zimy. Omawialiśmy zimowe domy zwierząt, poznaliśmy ptaki te które przylatują na zimę i te które odlatują do ciepłych krajów: sikorka ,gil, jemiołuszka, bocian, wróbel. Dowiedzieliśmy się co jedzą, jak je dokarmiać. Kolejny temat to nasze ciało. Dzieci utrwaliły nazwy części ciała człowieka, zapoznały się z 5 zmysłami. Wykorzystaliśmy do tego różnorodne doświadczenia. Dowiedzieliśmy się jak dbać o zdrowie, odżywianie, ruch. Wspólnie upiekliśmy babeczki. Dzieci podczas wielu zabaw i gier dydaktycznych zapoznały się z literami M,m, T,t, D,d i Y,y, K,k. Aby pomoc dzieciom w zapamiętywaniu nowej litery zachęcamy do wspólnych zabaw np. w wyszukiwanie i kolorowanie poznanych liter w gazetach czy szukanie słów rozpoczynających się, zawierających w środku i na końcu literki. Aby dzieci sprawniej liczyły proponujemy gry min Chińczyk. Pod koniec listopada obchodziliśmy dzień misia, a co za tym idzie zabawy, zabawy z ukochanym przyjacielem.

Do zobaczenia

Wychowawczynie.


Październik

            W październiku zajmowaliśmy się tematem Zdrowia, Owocami, Warzywami, Jesiennym krajobrazem. Dzieci miały możliwość  wypowiedzi „Burza mózgów” na temat wpływu aktywności, żywienia na zdrowie człowieka. Wspólnie przygotowaliśmy zdrowy sok owocowo warzywny., samodzielne komponowanie śniadanka. Przy okazji  poznaliśmy głoski A, O, I,E oraz cyfry 1,2,3 nauczyliśmy się piosenek o tych literkach oraz cyferkach. Przedszkolaki oglądały zdjęcia zwierząt żyjących w lesie, parku. Utrwaliły sobie ich nazwy. Dowiedziały się jak dokarmiać zwierzęta, jak zachowywać się w lesie. Zgromadzone liście, kasztany, orzechy w kąciku przyrody pozwoliły dzieciom działać: manipulować, klasyfikować, układać rytmy. Rozmawialiśmy na temat dostosowania ubioru do pogody, poszerzyliśmy wiadomości na temat chmur, procesu ich powstawania. Korzystając z kalendarza pogody dzieci stały się baczniejszymi obserwatorami przyrody.

 


Wrzesień

Drodzy Rodzice, zaczęliśmy kolejną przygodę, jaką jest nowy rok szkolny!

Na początku Września przypominaliśmy sobie nasz przedszkolny świat. Wspólnie staraliśmy się, aby pierwszy tydzień był pełen miłych doświadczeń. Integrowałyśmy grupę poprzez zabawy, metody aktywizujące. Wspólnie poznawaliśmy i utrwalaliśmy zasady przedszkolne. Kolejne dni to przypomnienie jaką porą roku jest lato i czym się charakteryzuje. Kolejny równie ważny temat to bezpieczeństwo. Skupiliśmy naszą uwagę nie tylko na znakach drogowych i przejściu dla pieszych ale też na bezpieczeństwie w domu.

Z uśmiechem i radością przywitaliśmy trzy osoby, które doszły do naszej grupy ( Dorotka, Tatsiana, Filip). Dodatkowo uczestniczyliśmy w Dniu Przedszkolaka oraz Dniu Chłopaka.

Do zobaczenia w Październiku.


ROK PRZEDSZKOLNY 2021/2022


Czerwiec

 

            W tym pięknym miesiącu mówiliśmy o zwierzętach, lecie oraz wakacjach.

Poznawaliśmy nazwy, wygląd, środowisko życia i sposób zachowania zwierząt. Bawiliśmy się
w różne zabawy ruchowe, paluszkowe, rozwiązywaliśmy zagadki. Przypomnieliśmy sobie jakie zwierzęta żyją w Polsce na wolności i co oznacza pojęcie dzikiego zwierzęcia. Mówiliśmy też o mieszkańcach lasu. Dzieci poznały proste zasady bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie jak
i w zoo. Kolejny tydzień to rozmowy o lecie. O cechach charakterystycznych lata: letnich zapachach, kwiatach, owocach, młodych zwierzątkach, wakacjach, dłuższych wyjazdach z rodzicami. Poznaliśmy rośliny lecznicze. Obserwowaliśmy przyrodę; wędrując na lody czy będąc w parku miejskim. Ostatni temat to Wakacje. Zastanawialiśmy się, gdzie można wyjechać, jak być bezpiecznym podczas wyjazdów. Dzieci dowiedziały się, co zrobić, gdy się zgubią podczas wyjazdu i uczyły się bezpiecznie posługiwać swoimi danymi. Aby przybliżyć zjawisko powstawania tęczy zrobiliśmy doświadczenie.

W tym roku Wasze dziecko ciężko pracowało i wiele się nauczyło. Ważne jest, by teraz miało czas na odpoczynek: swobodną zabawę, ciekawe wycieczki, spędzanie jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu.

Życzymy udanych wakacji! Wychowawczynie grupy Żuczki.

 


Maj

            W maju rozmawialiśmy o Polsce. Przedszkolaki dowiedziały się, jakie są polskie symbole narodowe oraz co to oznacza, że należy je szanować. Słuchały Mazurka Dąbrowskiego. Mówiliśmy o tym czym jest mała ojczyzna, wspólnie wymienialiśmy jej elementy i zaznaczaliśmy je na mapie. Uczyliśmy się wiersza W. Bełzy Katechizm polskiego dziecka. Dzieci słuchały legendy Wars i Sawa. Przedszkolaki oglądały mapę fizyczną Polski, dowiedziały się co oznaczają na niej kolory niebieski – morze, rzeki i jeziora, brązowy – góry, zielony – niziny. Rozmawialiśmy o znaczeniu wody dla ludzi i zwierząt, roślin. Kolejny tydzień to kraina muzyki. Poznawaliśmy rożne instrumenty, próbowaliśmy naśladować ich dźwięki. Rozwiązywaliśmy zagadki muzyczne. Rozmawialiśmy jak dbać o uszy, jak szkodliwy jest hałas i jakie dźwięki są przyjemne, a jakie nie. Dzieci dowiedziały się jak zbudowany jest aparat słuchowy człowieka i lepiły ucho z plasteliny. Następny tydzień to rozmowy o wrażeniach i uczuciach – uczyliśmy się je nazywać, odczytywać, co czują inni i szukaliśmy sposobów, by radzić sobie, kiedy odczuwamy trudne, nieprzyjemne emocje. Rozmawialiśmy o smutku, co miało na celu uświadomienie dzieciom , że czasem jest on potrzebny i pokazywaliśmy różne sposoby radzenia sobie w przygnębiających chwilach. Tematem ostatniego tygodnia było Święto Rodziny. Czas minął na rozmowach o rodzinie i przygotowaniach do przedstawieniach dla rodziców. Dzieci zrobiły prezenty i zaproszenia. Rozmawialiśmy na temat rodzeństwa. Podczas tygodnia przedszkolaki miały możliwość rozwijania sprawności manualnej min: zrobiły bransoletki dla mamy. Przedstawienie wypadło wspaniale. Jesteśmy dumne z naszych przedszkolaków.

Do zobaczenia za  miesiąc.


Kwiecień

            Kwiecień zaczęliśmy od tematu Praca rolnika. Dzieci dowiedziały się jak bezpiecznie się zachowywać podczas pobytu na wsi. Mówiliśmy o obowiązkach związanych z posiadaniem zwierząt. Zasialiśmy zioła tworząc wspólny zielnik oraz rzeżuchę, obserwowaliśmy jej wzrost, dzięki czemu przedszkolaki poznały cykl rozwoju roślin.  Rozmawialiśmy o maszynach i urządzeniach rolniczych. Dzieci poznały etapy pieczenia chleba, samodzielnie przygotowały ciasto, a na koniec próbowały upieczonego chleba.

Kolejny tydzień to nauka o tym jak dbać o naszą planetę. Wspólnie zastanawialiśmy się jak można dbać o środowisko (oszczędzać wodę, prąd, segregując odpady). Dzieci poznały zasady zachowania w lesie. Poznały pojęcie recykling oraz czym jest prąd i do czego służy, jakie urządzenia potrzebują go do działania. Dodatkowo odkrywaliśmy tajemnice książek. Dowiedzieliśmy się jak powstaje papier i skąd biorą się książki, co to księgarnia i biblioteka, rozmawialiśmy też o swoich ulubionych książkach. Dzieci ćwiczyły umiejętność wypowiadania się na temat ulubionej książki. Powtórzyliśmy nazwy zawodów i poznaliśmy nowy zawód związany z tworzeniem książek.

Bawiliśmy się w sklep sprzedając książki. Ostatni tydzień to rozmowy o Polsce. Dzieci dowiedziały się jakie są symbole narodowe. Uczyliśmy się wiersza Bełzy Katechizm polskiego dziecka. Oglądaliśmy mapę Polski, zaznaczaliśmy gdzie są Góry, Morze, Jeziora i rzeka Wisła.

Do zobaczenia w Maju.


Marzec

W marcu rozmawialiśmy o nadchodzącej wiośnie. Dzieci dowiedziały się jakie zmiany zachodzą w przyrodzie podczas przedwiośnia. Obserwowaliśmy zjawiska pogodowe. Dzieci uczyły się dopasowywać nazwy do odpowiednich symboli i dowiedziały się co to jest prognoza pogody. Dodatkowo mówiliśmy o wiosennych porządkach
w ogrodzie. Obserwując przyrodę przypomnieliśmy sobie jakie zmiany zachodzą na wiosnę – przylatują ptaki, rosną wiosenne kwiaty, trawa, małe liście i pączki na gałęziach, świeci słońce, niebo jest błękitne. Mówiliśmy jak zadbać o ogród i kwiaty po zimie. Dzieci poznały pierwsze wiosenne kwiaty i uczyły się globalnego czytania. Założyliśmy hodowle fasoli
i zasialiśmy słonecznika, owies, maciejkę, kwiaty polne.
Witaliśmy Panią Wiosnę, śpiewaliśmy piosenki oraz mówiliśmy wierszyk
o wiosennym drzewie. Poznawaliśmy wiosnę przez dźwięki, kolory, zapach i smak. Przypomnieliśmy sobie jak wyglądają bociany, kos, kukułka, jaskółka, skowronek. Próbowaliśmy naśladować ich odgłosy. Ostatni tydzień to rozmowy o zwierzętach wiejskich, pracy rolnika, o uprawie ziemi i hodowli zwierząt. Próbowaliśmy naśladować odgłosy, które wydają zwierzęta i bawiliśmy się w zgadywanki. Metodą globalną czytaliśmy wyrazy: KACZKA, INDYK, KOZA, KOT. Przedszkolaki układały historyjki obrazkowe
o kurze, krowie.
Do zobaczenia w Kwietniu.

 


Luty

 

            Luty zaczęliśmy od baśni, bajek i legend. Dzieci brały udział w różnych zajęciach związanych z książkami, baśniami i legendami oraz z kinem i teatrem. Ćwiczyły słuchanie ze zrozumieniem. Poprzez zabawę i rozmowę dowiedziały się kim jest mol książkowy, opowiadały jakie książeczki lubią i dlaczego. Uczyliśmy się rozróżniać elementy prawdziwe od zmyślonych oraz ćwiczyliśmy układanie historyjek obrazkowych. Rozmawialiśmy jak zachowywać się w kinie czy w teatrze. Kolejny tydzień to czas poznawania zwyczajów karnawałowych i przygotowywań do balu. Przedszkolaki robiły maski, rozmawialiśmy o tym za kogo chciałyby się przebrać. Mówiliśmy o wizycie u fryzjera. Dzieci uczyły się ćwiczyć prawidłowe posługiwanie się nożyczkami, wykonując fryzury karnawałowe. Wspominaliśmy jak zachować się na balu karnawałowym. Podczas balu śpiewaliśmy znane piosenki, tańczyliśmy, bawiliśmy się balonami. Było wspaniale. Zaraz po balu karnawałowym przeszliśmy w świat dinozaurów. Z ich historią, wulkanami, pochodzeniem węgla, życiem ludzi pierwotnych. Poznaliśmy cechy charakterystyczne diplodoków. Dzieci odkrywały skąd wziął się węgiel i jakie ma właściwości. Dowiedzieliśmy się co uległo skamienieniu oraz że dawne organizmy lub odciski dobrze zachowały się w torfie, bursztynie, węglu kamiennym i skałach.

Do zobaczenia w Marcu.


Styczeń

W tym pierwszym miesiącu Nowego Roku przedszkolaki dowiedziały się czym są postanowienia noworoczne i mogły powiedzieć co chciałyby w nowym roku zrobić lub zmienić, próbując w ten sposób planować swoją przyszłość. Na kartkach papieru tworzyły fajerwerki. Dzieci przypomniały sobie nazwy i cechy charakterystyczne pór roku. Uczyły się nazw miesięcy. Słuchały wiersza Śnieżek M. Strzałkowskiej, Zaczarowany ogród T. Kubiaka. Dzieci poznawały zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy. Na podstawie opowiadania zastanawiały się, jak się ubrać, gdy jest zimno na dworze. Dowiedziały się co można zrobić ze śniegu. Uczyły się rozpoznawać tropy zwierząt na białym puchu. Styczeń to miesiąc przygotowań do Dnia Babci i Dziadka. W tym czasie zajmowaliśmy się organizacją przedstawienia, dzieci same szykowały prezenty. Nagraliśmy występ, który odbył się w okrojonym zespole, ale mimo przeszkód UDAŁO SIĘ. Zimowe mistrzostwa sportowe to ostatni tydzień zabaw. Mówiliśmy jak bezpiecznie bawić się na lodzie i śniegu, jakie figury można wykonać na łyżwach, jak używać sanek i nart. Na podstawie opowiadania Dlaczego przegraliśmy? mówiliśmy o tym, że w rozgrywkach sportowych najważniejsza jest dobra zabawa, a nie wygrana.

Do zobaczenie w lutym.

 


Grudzień

Drodzy Rodzice grudzień to miesiąc szczególnie ulubiony dla dzieci. To oczekiwanie na Mikołaja, ubieranie choinki, dzielenie się opłatkiem, Jasełka oraz prezenty pod choinką.

Przedszkolaki uczyły się mówić o swoich pragnieniach i ćwiczyły używanie zwrotów grzecznościowych. Przypomnieliśmy sobie jak wygląda Mikołaj, jego pomocnicy i czego używa w swojej pracy, a to wszystko nie tylko na zajęciach ale także na żywo, kiedy w końcu dotarł on do naszego przedszkola.  Dowiedzieliśmy się w jaki sposób możemy stać się jego pomocnikami. Wykonaliśmy laurki dla ludzi potrzebujących nie tylko jedzenia, ale także wsparcia emocjonalnego. Podczas tego pięknego miesiąca zapoznaliśmy się z rożnymi zawodami wykonywanymi przez człowieka, omówiliśmy piramidę zdrowia. Święta zbliżały się dzień po dniu, a wszystko co z nimi związane w nastroju kolęd. Była także nauka przystrajania stołu wigilijnego, własnoręcznie wykonane ozdoby świąteczne, porządki oraz Jasełka. Poprzez uczestnictwo w nich utrwalaliśmy wiedzę na temat zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych.

Do zobaczenia w Nowym Roku!


Listopad

Początek listopada to wspomnienia bliskich, tych którzy odeszli oraz przygotowania do występów z okazji 11 Listopada. Dodatkowo uczyliśmy się globalnego czytania wyrazów mama, tata, brat, siostra. Dzieci poznały przedmioty, jakie na co dzień używali ich dziadkowie, kiedy byli mali i przypomniały sobie nazwy współczesnych urządzeń. Listopad to typowo jesienna pogoda. Jak co dzień korzystaliśmy z naszej prognozy pogody. Poznawaliśmy także rożne zjawiska przyrodnicze– jesienią ubywa dnia, co robimy  nocą, a co w dzień. Ćwiczyliśmy zapamiętywanie leżących przedmiotów za pomocą mnemotechniki i przeliczanie w zakresie 1 -5. Liczyliśmy również ze słuchu, dzieci nie patrząc miały za zadanie pokazać na kasztanach ile kamieni nauczyciel wrzucił do wody. Kolejny tydzień to rozmowy o zwierzętach domowych. Uczyliśmy się jak dbać o nie, opowiadaliśmy o swoich zwierzątkach domowych, rozwiązywaliśmy zagadki z nimi związane. Dodatkowo rozmawialiśmy o przygotowaniach zwierząt do zimy i sposobach by pomoc im ją przetrwać. Omawialiśmy jak pomóc ptakom, jak je dokarmiać.

Do zobaczenia za miesiąc.

 


Październik

 

            Październik to miesiąc darów jesieni. Dzieci dekorowały kącik przyrody. Rozwiązywały zagadki na temat jesiennych darów i segregowały je na kategorie: owoce, warzywa, grzyby, owoce drzew leśnych. Dowiedziały się, że grzyby dzielimy na jadalne i trujące oraz poznały nazwy niektórych okazów. Na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania G. Kasdepke Ałła gorące! uczyliśmy się zasad bezpiecznego zachowania w kuchni. Dzieci ćwiczyły przeliczanie elementów i porównywanie zbiorów. Rozmawialiśmy także o tym jak dbać o zdrowie, mówiliśmy o zdrowym odżywianiu, o ubraniach odpowiednich do pogody, o ruchu, o wizytach u lekarza. Wspólnie stworzyliśmy kalendarz pogody z którego korzystamy codziennie na zajęciach oraz kodeks ekologa, przypominający w jaki sposób wszyscy możemy dbać o przyrodę. Kolejny tydzień to wygląd jesieni w parku i lesie. Poznaliśmy zimowe zwyczaje niektórych zwierząt. Wykonaliśmy prace plastyczną wykorzystując dary jesieni (sowy, wiewiórki). Rozmawialiśmy także kim jest artysta. Próbowaliśmy interpretować utwór muzyczny za pomocą ruchu oraz farb. Ostatni tydzień to pomysły na jesienne wieczory. Wymyślaliśmy  i rozwiązywaliśmy zagadki i rebusy, odgadywaliśmy co jest na obrazku na podstawie jego fragmentu, co wydaje usłyszany dźwięk. Przypominaliśmy sobie jak zachowywać się w teatrze oraz w kinie. Uczestniczyliśmy w Pasowaniu na Przedszkolaka recytując wiersz, śpiewając i tańcząc Hiszpańskie Veo, Veo. Pozdrawiamy wychowawczynie grupy.


Wrzesień

Drodzy rodzice na początku Września wspominaliśmy nasze wakacyjne przygody. Zapoznaliśmy się z mapą Polski i przypominaliśmy sobie nazwy różnych środków transportu. Uczyliśmy się także jak rozpoznać lato i co kojarzy się nam z tą pora roku oraz przypominaliśmy sobie nazwy innych pór roku. Przy okazji poznawania pór roku odwiedziliśmy Ogród Botaniczny w Brwinowie. Dowiedzieliśmy się także gdzie na mapie Polski znajduje się morze, góry a gdzie jeziora i jakim kolorem są oznaczone. Przypomnieliśmy sobie nazwy różnych pojazdów. Rozmawialiśmy też o bezpieczeństwie, jak czujemy się w domu, kto w nim mieszka i jakie są rodzaje domów. Uczyliśmy się jak bezpiecznie zachowywać się na ulicy, na drodze, na placu zabaw. W ramach nauki o bezpieczeństwie udaliśmy się na wycieczkę pieszą w okolice przedszkola. Kolejne tygodnie to rozmowy o częściach naszego ciała, zmysłach, dbaniu o czystość i porządek oraz ochronie środowiska. Dodatkowo obchodziliśmy Dzień Przedszkolaka gdzie bawiliśmy się wyjątkowo bo inaczej jak zawsze. Pozdrawiamy, wychowawczynie grupy Żuczki.


Czerwiec

Ten miesiąc tradycyjnie zaczął się od świętowania Dnia Dziecka. Mówiliśmy o prawach, obowiązkach i marzeniach oraz o wspólnych zabawach i dzieciach z innych krajów. Przedszkolaki dowiedziały się, że mają prawo do zabawy, nauki i rozwoju, poznały pojęcie mieć prawo i brały udział w konkursach z okazji Dnia Dziecka oraz zabawach integracyjnych. Rozmawialiśmy o tym, czym jest obowiązek, o obowiązkach domowych i przedszkolnych takich jak słuchanie dorosłych czy sprzątanie po zakończonej zabawie. Ćwiczyliśmy też dzielenie się zabawkami, czekanie na swoją kolej i ustępowanie innym. Maluchy opowiadały o swoich marzeniach i starały się uważnie słuchać wypowiedzi koleżanek i kolegów. Ćwiczyliśmy również podział elementów na kategorie według jednej i dwóch cech. Przedszkolaki poznały wybrane zwyczaje i zabawy swoich rówieśników z różnych części świata i próbowały się bawić tak samo. Dzięki temu uczyły się szacunku dla osób, które wyglądają i zachowują się inaczej. Tematem kolejnego tygodnia były zwierzęta dzikie i mieszkające w zoo. Rozmawialiśmy o mieszkańcach polskich lasów: dziku, zającu, lisie, sarnie, sowie, dzięciole. Dzieci naśladowały ptaki i rozwiązywały zagadki. Bawiliśmy się w wycieczkę do lasu i przypomnieliśmy sobie, że trzeba tam zachowywać się spokojnie, bo mieszkają tam różne zwierzęta. Uczyliśmy się, że są drapieżniki oraz zwierzęta roślinożerne. Poznaliśmy wiersz Może zobaczymy Heleny Bechlerowej. Ćwiczyliśmy rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt mieszkających w zoo, oglądaliśmy ich zdjęcia i poznawaliśmy ciekawostki na temat ich życia. Dzieci uczyły się dzielić zwierzęta na różne grupy, biorąc pod uwagę na przykład ich wygląd, miejsce zamieszkania lub zachowanie. Przypomniały sobie nazwy kolorów podstawowych, układały elementy od najmniejszego do największego i odwrotnie. Oglądaliśmy też zdjęcia różnych papug, zwracając uwagę na ich wygląd, miejsce zamieszkania. W następnym tygodniu mówiliśmy o lecie. Poznaliśmy letnie wiersze: Pietruszka Doroty Gellner, Wąż Elżbiety Małgorzaty Skorek, Przepis na tęczę Agnieszki Frączek i Truskawka Doroty Strzemińskiej-Więckowiak. Obserwowaliśmy, jakie zmiany zachodzą w przyrodzie. Rozmawialiśmy o pogodzie: takiej, którą lubią dzieci i tej niebezpiecznej. Rozpoznawaliśmy po dźwiękach wietrzyk, ulewę, wichurę, deszcz, grad i burzę. Poznaliśmy zjawiska atmosferyczne występujące w czasie burzy (ciemne chmury, deszcz, wiatr, pioruny) oraz zasady bezpiecznego zachowania się: ukrycie się w budynku, przykucnięcie (bezpieczna pozycja). Rysowaliśmy błyskawice.  Przedszkolaki dowiedziały się, że po burzy na niebie może pojawić się tęcza. Przyglądaliśmy się różnym ziarenkom, a na podstawie truskawek, pietruszki, rzodkiewki i fasoli mówiliśmy o tym, jak rosną rośliny, oraz że do wzrostu potrzebują słońca i deszczu. Oglądaliśmy, jak różni malarze artyści przedstawili na swoich obrazach lato i sami malowaliśmy za pomocą gąbki. Dzieci brały udział w różnych zabawach związanych z pogodą i z latem. Podczas wyjazdów wakacyjnych sytuacje przebywania z dzieckiem w miejscach pełnych ludzi, takich jak plaża, dworzec, lotnisko czy centrum handlowe, zdarzają się stosunkowo często. W związku z tym warto przygotować się do nich w taki sposób, by maluch się nie zgubił, a gdyby to nastąpiło – by jak najszybciej odnalazł mamę lub tatę. Maluch musi wiedzieć, że nie wolno mu iść z żadną obcą osobą ani brać od niej jedzenia i picia. Ostatni tydzień tego roku przedszkolnego spędziliśmy na rozmowach o wakacjach – poznawaliśmy polskie krajobrazy (morze, góry, jeziora, las), oglądaliśmy przedstawiające je obrazki i opowiadaliśmy o swoich wakacyjnych planach.  Przypomnieliśmy sobie nazwę naszego kraju, jego stolicy i głównej rzeki. Oglądając mapę, odkrywaliśmy, co oznaczają umieszczone na niej kolory: czerwony, zielony, niebieski, zaznaczaliśmy na niej Kraków, Warszawę i Gdańsk, a dzieci dowiedziały się, co znajduje się tych miastach. Śpiewaliśmy piosenki Morskie przygody.  Rozmawialiśmy o tym, co zrobić, by podczas letnich wyjazdów być bezpiecznym – między innymi trzeba chronić się przed słońcem.  Życzymy udanych wakacji!


Maj

Tematem rozpoczynającego się tygodnia była muzyka. Słuchaliśmy razem muzyki klastycznej i poznawaliśmy różne instrumenty. Przedszkolaki poznały nazwy dźwięków (do, re, mi, fa, sol, la, si), grały i śpiewały gamę. Próbowały ilustrować treść piosenki ruchem oraz malować muzykę. Bawiły się instrumentami i brały udział w zabawach słuchowych. Grały na dzwonkach: wymyślały i prezentowały własną melodię. Starały się dopasować tempo i sposób poruszania się do instrumentu, który słyszały, grać głośno i cicho, liczyły, ile dźwięków wydawanych przez instrument usłyszały. Robiły instrumenty z różnych przedmiotów. Po wysłuchaniu opowiadań Leśne dźwięki Tomasza Kruczka i Księżycowy koncert Adama Bahdaja rozmawialiśmy o słuchaniu dźwięków lasu i przyrody. Przedszkolaki poznały słowa leśniczy i leśniczówka.  Dzieci poznały wiersze Wesoła gama Dominiki Niemiec, Dziwny zegar Ewy Skorek, Szumiący las Doroty Gellner i Orkiestra Agnieszki Frączek oraz rymowankę Przez tropiki. Bawiliśmy się przy piosenkach Stoi różyczka i Jestem muzykantem konszabelantem.  W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o wrażeniach i uczuciach. Dzieci uczyły się rozumieć swoje emocje, mówić o nich i radzić sobie z nimi. Zastanawiały się, w jakich sytuacjach są smutne, w jakich wesołe, a w jakich złe i dlaczego wszyscy przeżywamy takie uczucia. Rysowały różne smoki: smutne, wesołe i złe. Słuchały opowiadania Co się wydarzyło w Pluszątkowie Marii Rosińskiej i wierszy Gdy ci smutno… Dominiki Niemiec oraz Przytul stracha Małgorzaty Strzałkowskiej. Uczyły się rymowanki Strachy na lachy. Starały się odgadywać, co i z jakich powodów odczuwają osoby przedstawione na zdjęciach, ucząc się w ten sposób dostrzegania, rozpoznawania i określania emocji u innych. Razem uczyliśmy się, jak radzić sobie ze smutkiem i jak można pocieszyć przyjaciela: powiedzieć coś miłego, przytulić. W kolejnym tygodniu dzieci poznały piosenkę Tralala dla mamy i taty oraz wiersze Kredki siostrzyczki i Krasnal z ciocią Doroty Gellner, Jajo Agnieszki Frączek. Uczyły się czytać wyrazy mama i tata metodą globalną, opowiadały innym o Was i rysowały Was i bawiły się w mamy i dzieci. Przypominały sobie i poznawały określenia bliższych i dalszych członków rodziny: mama, tata, ciocia, wujek. Naśladowały czynności wykonywane przez rodziców. Przygotowały dla Was upominki.  Rozmawialiśmy o codziennych obowiązkach wykonywanych w rodzinie i o tym, jak ważna jest pomoc w domu. Porządkowaliśmy naszą salę. Maluchy rozwiązywały zagadki dotyczące przedmiotów do czyszczenia i sprzątania i naśladowały czynności związane ze sprzątaniem. Poznały pojęcie być podobnym do kogoś. Uczyły się zauważać podobieństwa i dzielić przedmioty na grupy w tym samym kształcie lub kolorze. Ćwiczyły dostrzeganie i określanie przeciwieństw (cicho – głośno, szybko – wolno, do przodu – do tyłu, gruby – chudy, niski – wysoki, mokry – suchy, smutny – wesoły, porządek – bałagan).  W ostatnim tygodniu świętowaliśmy Dzień Dziecka. Mówiliśmy o prawach, obowiązkach i marzeniach oraz o wspólnych zabawach i dzieciach z innych krajów. Przedszkolaki dowiedziały się, że mają prawo do zabawy, nauki i rozwoju, poznały pojęcie mieć prawo. Rozmawialiśmy o tym, czym jest obowiązek, o obowiązkach domowych i przedszkolnych takich jak słuchanie poleceń nauczyciela czy sprzątanie po zakończonej zabawie. Poprzez wykonywanie prac plastycznych w małych zespołach uczyliśmy się zgodnego współdziałania i rozmawiania po cichu. Ćwiczyliśmy też dzielenie się zabawkami, czekanie na swoją kolej i ustępowanie innym. Maluchy opowiadały o swoich marzeniach i starały się uważnie słuchać wypowiedzi koleżanek i kolegów. Słuchały wierszy Gdybym Agaty Widzowskiej- -Pasiak, Skacząca piłka Elżbiety Małgorzaty Skorek, Brzydkie zwierzę Danuty Wawiłow i Dyzio marzyciel Juliana Tuwima. Zastanawialiśmy się, co czują zwierzęta i co może myśleć brzydkie zwierzę, co służyło rozwijaniu wrażliwości i rozpoznawania emocji u innych. Ćwiczyliśmy również podział elementów na kategorie według jednej i dwóch cech.  Przedszkolaki poznały wybrane zwyczaje i zabawy swoich rówieśników z różnych części świata i próbowały się bawić tak samo.

Do zobaczenia za miesiąc.


Kwiecień

Drodzy Rodzice w Kwietniu stacjonarnie omówiliśmy następujące tematy: Tajemnice książek oraz Polska to mój dom.

W pierwszym stacjonarnym tygodniu kwietnia dzieci były zachęcane do czytania. Poznały wiersze Moje książki I. Salach, Raz na sośnie siadła pliszka W. Ścisławskiego, Kot E. Małgorzaty Skorek, Kup mi, mamo, książeczkę T. Kubiaka i Kłopoty w bibliotece M. Przewoźniaka. Opowiadały o swojej ulubionej książce, ucząc się w ten sposób wypowiadania przed grupą. Brały udział w zabawach związanych z książkami, łączyły przedmioty z bajek z ich bohaterami, odgadywały tytuły na podstawie obrazków (Jaś i Małgosia, Kopciuszek, Kot w butach, O rybaku i złotej rybce, Czerwony Kapturek). Dowiedziały się, jak różne tematy mogą poruszać książki oraz jak powstaje papier. Oglądaliśmy książki – sprawdzaliśmy, co zawierają (okładka, strony, tekst, ilustracje). Dzieci wypowiadały się na temat obrazka, ilustracji lub usłyszanego tekstu. Układały i opowiadały historyjkę zgodnie z chronologią zdarzeń i ćwiczyły odróżnianie świata rzeczywistego od bajkowego. Rozmawialiśmy o czytaniu książeczek i o tym, czym różni się biblioteka od księgarni. Dzieci zapoznały się z pracą sprzedawcy książek i ćwiczyły liczenie podczas zabawy w księgarnię. Zastanawialiśmy się razem, jak dbać o książeczki. Przedszkolaki brały udział w różnych zabawach związanych z książkami i z biblioteką (scenka z Bibliotekarzem). Ćwiczyły równowagę i orientację wzrokowo-ruchową. W ostatnim tygodniu mówiliśmy o Polsce. Rozmawialiśmy o symbolach narodowych: fladze, godle i hymnie. Dzieci poznały pojęcie ojczyzna i dowiedziały się, że Polak jest osobą, która mówi po polsku, a jego krajem jest Polska. Oglądaliśmy mapę i odnajdywaliśmy na niej morze, góry, jeziora i Wisłę. Bawiliśmy się w wycieczkę pociągiem i chodzenie po górach, układaliśmy puzzle na których widniało godło Polski.  Słuchaliśmy hymnu i mówiliśmy o tym, kiedy i dlaczego go śpiewamy oraz jak należy się zachować, gdy się go słyszy. Przedszkolaki dowiedziały się, czym są i jak wyglądają flaga (co oznacza kolor biały i czerwony na niej) i godło Polski – Orzeł Biały. Słuchały wierszy związanych z tematem tygodnia: Dom A. Biernat, Dymek E.M. Minczakiewicz, Kolorowe miasteczko D. Gellnerowej, Polska R. Przymusa, Barwy ojczyste Cz. Janczarskiego i Znak M. Łaszczuk. Nauczyły się wiersza W. Bełzy “Katechizm polskiego dziecka”. Dzieci dowiedziały się, że Warszawa jest stolicą Polski, oglądały herb i zdjęcia znanych miejsc w Warszawie. Poznały legendę o Warsie i Sawie.  Zajęcia przeprowadzone w ostatnim tygodniu miały również na celu budowanie poczucia przynależności do rodziny. Rozmawialiśmy o tym, czym jest dom, budowaliśmy domki z klocków i wykonaliśmy dom z figur geometrycznych, oglądaliśmy zdjęcia bloków i domów jednorodzinnych. Zastanawialiśmy się, gdzie mieszkają różne zwierzęta.  Przypomnieliśmy sobie nazwę swojej miejscowości. Kwiecień okazał się miesiącem wyjątkowym, ponieważ mieliśmy bardzo dużo Jubilatów, którym odśpiewaliśmy 100 lat i przesłaliśmy mnóstwo całusków.


Marzec

Tematem pierwszego tygodnia była marcowa pogoda. Dzieci poznały przysłowie W marcu jak w garncu i dowiedziały się, co ono oznacza. Słuchały wierszy Zimno – ciepło i Marzec J. Kulmowej, Jak zadbać o siebie wiosną? D. Niemiec i Gdy nadchodzi wiosna D. Gellner. Przedszkolaki przypominały sobie nazwy występujących w okresie przedwiośnia zjawisk atmosferycznych, takich jak deszcz, wiatr, słońce, śnieg, chmury, poznawały oznaczające je symbole graficzne i robiły „marcową zupę pogodową”. Słuchaliśmy opowiadania o wędrówce kropelki i lepiliśmy deszcz z plasteliny. Przypomnieliśmy sobie pojęcia unosić się i opadać oraz ciepłe i zimne. Staraliśmy się poprzez dotyk odróżniać, które przedmioty są ciepłe, a które zimne. Rozmawialiśmy też o ubraniach wiosennych i o tym, jak ważna jest troska o własne zdrowie poprzez ubieranie się w sposób dostosowany do pogody. Przyglądając się cebuli, maluchy mogły zaobserwować, co oznacza zwrot „ubranie na cebulkę”, wspólnie sadziliśmy cebule, a następnie obserwowaliśmy co z niej wyrośnie. Robiliśmy również kalendarz pogody, gdzie każdego dnia zaznaczaliśmy jaka jest. W kolejnym tygodniu mówiliśmy o roślinach i o pracach, które wykonuje się w ogrodzie po zimie oraz o wyglądzie świata w okresie przedwiośnia. Poznaliśmy opowiadanie Chomik szuka wiosny A. Galicy i poszukiwaliśmy pierwszych oznak wiosny w najbliższym otoczeniu.  Dzieci zapoznały się z wyglądem i nazwą przebiśniegu. Dowiedziały się, co robi ogrodnik i jakie narzędzia wykorzystuje w swojej pracy (konewkę, łopatę, grabie, wiadro).  Sadziliśmy rośliny cebulkowe i nasionka. Dzieci mogły obejrzeć nasiona i cebulki różnych kwiatów i opowiedzieć o różnicach między nimi (w zakresie wielkości i koloru). Tematem następnego tygodnia była wiosna – rozmawialiśmy o pączkach, kwiatach, powracających ptakach, wiosennych zwyczajach i zdrowym stylu życia. Kontynuowaliśmy szukanie oznak wiosny. Oglądaliśmy gałązki wierzbowe z baziami, dotykaliśmy ich i opisywaliśmy je za pomocą słów: miękkie, miłe, puszyste. Przedszkolaki dowiedziały się, że wyrazy kotki i pączki mogą oznaczać różne rzeczy.  Oglądały pierwsze wiosenne kwiaty: krokusy, tulipany, hiacynty, poznawały i czytały metodą globalną ich nazwy. Uczyły się rozpoznawać ptaki: skowronka, bociana i jaskółkę oraz dopasowywać wydawane przez nie odgłosy do obrazków lub zdjęć. Wykonały uśmiechnięte kwiatki z plasteliny. Bawiliśmy się w Uciekaj, myszko. Dzieci poznały wiersze Kotki marcowe i Pączki J. Kulmowej. Żuczki, w ramach powitania Wiosny wystawiły mini teatrzyk pt: A tulipan śpi. W ostatnim tygodniu rozmawialiśmy o zwierzętach wiejskich. Przedszkolaki poznały piosenki Trzy kurki. Dziwne rozmowy i Stary Donald farmę miał oraz wiersze W gospodarstwie T. M. Massalskiej, Co słychać na wsi? W. Chotomskiej, Krowa i mucha P.Siewiery-Kozłowskiej, Chodzi kurka I. Salach i Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował H. Bechlerowej. Rozpoznawaliśmy nazwy zwierząt z wiejskiego podwórka i odróżnialiśmy je od innych zwierząt (domowych, egzotycznych czy dzikich). Staraliśmy się odgadywać ich nazwy na podstawie wydawanych odgłosów. Dzieci poznały określenia „domów” poszczególnych zwierząt: budy, stajni, kurnika. Uczyły się też łączyć w pary dorosłe zwierzęta z młodymi (koń – źrebak, krowa – cielak, świnia – prosiak, kura – kurczak) i podawać ich nazwy. Dowiedziały się, co jedzą poszczególne zwierzęta. Na koniec tygodnia maluchy zaprojektowały własną okładkę do książeczki pt: Zwierzęta na wiejskim podwórku, którą rodzice mogli podziwiać w domach. W marcu świętowaliśmy urodzinki Leonka oraz Piotrusia. Życzenia płynęły prosto z naszych serduszek i wywołały uśmiechy na twarzach naszych Jubilatów.


Luty

Aby zachęcić maluchy do oglądania  książek LUTY zaczęliśmy od rozmów o bajkach, baśniach i legendach. Dzieci poznały piosenki Bajkowe kraje  i Krasnoludki oraz wiersz Zbigniewa Dmitrocy Skąd się biorą bajki?. Maluchy brały udział w różnych zabawach o tematyce bajkowej, takich jak Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy, teatrzyk, zagadki. Uczyły się uważnie słuchać opowiadań czytanych przez nauczyciela, oglądały książki i szukały w nich znanych opowieści, rozpoznawały bohaterów: Kopciuszka, Brzydkie. Razem tworzyliśmy własną bajkę na podstawie obrazków, dzieliliśmy wyrazy na sylaby. W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o balach karnawałowych i przygotowaniach do nich. Maluchy poznały pojęcia: karnawał, serpentyna, girlanda, konfetti. Uczyły się rozróżniać, jakie przedmioty służą do dekorowania pomieszczenia, a jakie do przebierania się. Rozmawialiśmy o pracy fryzjera, o tym, jakie wykonuje czynności i z jakich akcesoriów korzysta oraz do czego służą grzebień i szczotka, bawiliśmy się we fryzjera i robiliśmy karnawałowe fryzury. Dzieci wykonały maski karnawałowe według własnych pomysłów oraz kodowały korony. Przypomnieliśmy sobie zabawę Balonik. Uczyliśmy się również dzielić przedmioty, w tym pojazdy, na grupy, według określonej cechy: wielkości, kształtu, koloru, i określać je: duży – mały, podłużny – okrągły, latający – pływający – jeżdżący, z kołami – bez kół. Ćwiczyliśmy przeliczanie w zakresie 1–4. Trzeci tydzień to dawne czasy – mówiliśmy o dinozaurach, jaskiniowcach, wulkanach oraz o soli i węglu. Słuchaliśmy wierszy O smokach, które żyły naprawdę M. Przewoźniaka i Jaskiniowcy M. Rusinka. Dotykając i wąchając, sprawdzaliśmy, jakie właściwości ma węgiel i sól – określaliśmy ich twardość, kolor, zapach i to, czy brudzą ręce; próbowaliśmy, jaki smak ma sól. Wrzuciliśmy do wody węgiel, sól, piasek i kamienie, żeby zobaczyć, co się rozpuści. Wymieszaną z wodą sól wlaliśmy do słoika, żeby przez następne dni obserwować, jak na włóczce przyczepionej do patyczka osadzają się kryształki, a woda paruje. Rysowaliśmy węglem. Razem zrobiliśmy wulkan: przedszkolaki ozdabiały go sreberkiem, potem do znajdującego się wewnątrz słoika wsypaliśmy sodę oczyszczoną i dodaliśmy czerwoną oraz pomarańczowo – zółtą farbę, a następnie wlaliśmy ocet, co spowodowało „wybuch. Ostatni tydzień to rozmowy o wynalazkach. Dzieci zapoznały się z wyglądem pierwszych rowerów i bawiły się w wyścigi kolarskie, układały samochody i rakiety z figur geometrycznych, ćwicząc ich rozpoznawanie. Robiły koła auta z kartonu, słuchały i rozpoznawały dźwięki ulicy: dzwonek rowerowy, klakson samochodowy i tramwajowy. Brały udział w różnych zabawach związanych ze środkami transportu. Poznawały pojęcia: kosmos, Słońce, gwiazdy, Księżyc, kosmonauta, rakieta, Ziemia, Układ Słoneczny. Bawiliśmy się w Ziemię i Słońce i sprawdzaliśmy, jak planeta krąży wokół słońca, badaliśmy za pomocą świecy tlen w powietrzu. Poznawaliśmy różne rodzaje telefonów, robiliśmy je.  W lutym obchodziliśmy urodzinki Natalki, hucznie i radośnie. Do zobaczenia za miesiąc.


Styczeń

W drugim tygodniu  stycznia przedszkolaki rozmawiały o czterech porach roku. Dzieci ćwiczyły odróżnianie ubiorów zimowych od letnich. Przypominały sobie kolejność wkładania poszczególnych części garderoby, używając słów najpierw, potem, na końcu. Były zachęcane do ruchu na świeżym powietrzu. Badały śnieg i lód poprzez obserwację i eksperymenty (śnieg w słoiku położony na grzejnik). Zaobserwowały, że śnieg jest zimny, mokry i miękki, sprawdzały, w jakich warunkach się roztapia i czym różni się od zimnego, twardego, przeźroczystego lodu. Rozmawialiśmy też o różnych rodzajach lodów (lód na dworze, w zamrażarce, lody do jedzenia), o lubianych przez dzieci smakach. Dzieci przyglądały się również opadającym płatkom śniegu i poznawały zwroty unoszą się (lecą do góry), opadają (lecą na dół) i wirują (kręcą się wkoło). Słuchały wiersza Ludwika Jerzego Kerna Śnieg, zastanawiały się, jak wyglądałby świat, gdyby śnieg był kolorowy. Poznawały zimowe zabawy np.; Pingwinek. Uczyły się także rozpoznawać tropy kaczki, wilka i dzika. Tematem kolejnego tygodnia były zimowe mistrzostwa sportowe. Dzieci były zachęcane do różnego rodzaju aktywności na świeżym powietrzu zimą: zabaw na śniegu, lepienia bałwana. Poznały nazwy zimowych dyscyplin i sprzętu sportowego (sanki, narty, łyżwy). Rozmawialiśmy o zasadach bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych, o tym, jakie zabawy są bezpieczne, a jakie nie, i jak we właściwy sposób korzystać ze sprzętu sportowego. Bawiliśmy się – na świeżym powietrzu dlatego sporo zdjęć jest w ogrodzie przedszkolnym. W ostatnim tygodniu przygotowywaliśmy się do Dnia Babci i Dziadka, powtarzaliśmy piosenki, wiersz. Maluchy zaczęły robić prezenty dla dziadków, ćwicząc współpracę w grupie i sprawność manualną. Opowiadały o swoich dziadkach, ich imionach, wyglądzie. Poznawały zabawy z czasów dziadków: Nie chcę cię znać; Jawor, jawor.

Dodatkowo w przedszkolu odbył się długo oczekiwany Bal Karnawałowy. Dzieci były szczęśliwe, a po Balu mocno zmęczone…

Do zobaczenia w Lutym. Pozdrawiamy wychowawcy.

Invalid Displayed Gallery


Grudzień

W tym pięknym miesiącu przypomnieliśmy sobie, kim jest Święty Mikołaj oraz co to są Mikołajki. Dzieci nauczyły się Piosenki o Mikołaju, którą zaśpiewały podczas zabawy Mikołajkowej. Słuchały wiersza Prezent dla Mikołaja Doroty Gellner oraz List do Mikołaja Witolda Szwajkowskiego, a także opowiadania o marzeniu Toli. Mówiły o tym, co chciałyby dostać od Mikołaja i z naszą pomocą „pisały” do niego list. Dzieci próbowały również być pomocnikami Świętego Mikołaja – wraz  z Rodzicami  wzięły udział w akcji charytatywnej
„Fundacja Daj Herbatę”. Dzięki tej akcji dowiedziały się, że są ludzie bardziej potrzebujący niż my sami. Dodatkowo wykonały  kartkę świąteczna, która także dotarła do fundacji. Maluchy poznały zabawę paluszkową Pięć małpek i słuchały wierszy Zwierzę z marzeń Agnieszki Frączek i Przyjaciel ze schroniska Laury Łącz. Ćwiczyły używanie określeń: mały, mniejszy, najmniejszy, duży, większy, największy, porządkowanie obiektów, układając z nich sekwencje rosnące i malejące, oraz porównywanie kształtów i łączenie w pary. Uczyły się opowiadać historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością zdarzeń. W kolejnym  tygodniu dzieci zapoznawały się z zawodami kucharza, krawca, malarza i murarza. Poprzez różnego rodzaju aktywności dowiedziały się, na czym polegają ich zadania i jakich narzędzi używają. Rozwiązywały zagadki i naśladowały osoby wykonujące odgadnięty zawód: aktor, weterynarz, sprzedawca, strażak, policjant, krawiec. Ostatni tydzień to rozmowy o porządkach, a także o ozdobach choinkowych i świątecznych zapachach. Dzieci uczyły się wykonywania czynności porządkowych: ćwiczyły trzymanie miotły, zamiatanie, odkurzanie, składanie kocyka. Utrwalaliśmy nazwy przedmiotów służących do sprzątania. Zastanawialiśmy się, w jaki sposób dzieci mogą pomagać w domu. Dodatkowo poznały piosenkę o Aniołku, kolędę „Pójdźmy wszyscy do stajenki” i pastorałkę „Życzenia mają moc”. Dodatkowo mówiliśmy o świątecznych tradycjach. Każde dziecko uczyło się składania życzeń. Mówiliśmy o oczekiwaniu na pierwszą gwiazdkę, poznawaliśmy zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia, takie jak: spędzanie czasu z rodziną, przygotowywanie i jedzenie tradycyjnych potraw wigilijnych, ubieranie choinki, śpiewanie kolęd. Przypomnieliśmy sobie słowa związane ze świętami (gwiazdka, bombka, łańcuch, choinka, szopka, żłóbek).

Invalid Displayed Gallery


Listopad

Listopad zaczęliśmy od wspomnień o rodzinie. Dzieci przypominały sobie słowa: mama, tata, babcia, dziadek, siostra, brat, syn, córka, wnuk, wnuczka, ciocia, wujek, prababcia, pradziadek, prawnuk, prawnuczka. Określały stosunki łączące członków rodziny (dziadkowie są rodzicami rodziców). W związku z rozmową o rodzeństwie uczyliśmy się posługiwać określeniami: wysoki, niski, wyższy, niższy. Poznaliśmy zabawy Chodzi lisek koło drogi, Rodzinka i Moje ręce, wyliczankę Entliczek, pentliczek. Kolejny  tydzień  przyniósł nam rozmowy o jesiennej pogodzie – wietrze, chmurach i deszczu. Przyglądaliśmy się chmurom
– ich kształtom i kolorom, rysowaliśmy deszcz. Przypominaliśmy sobie nazwy ubrań
i wybieraliśmy te, które są odpowiednie na jesienną pogodę. Przeprowadziliśmy eksperyment – sprawdziliśmy, co pływa, a co tonie. Dzieci uczyły się dostrzegać
i kontynuować regularności i rytmy oraz grupować elementy według wielkości. Starały się też opowiedzieć historyjkę obrazkową zgodnie z chronologią zdarzeń, używając określeń: na początku, potem, na końcu (dziewczynka zakładająca kalosze). Tematem następnego tygodnia były zwierzęta domowe. Ćwiczyliśmy liczenie i rozpoznawanie wielkości. Próbowaliśmy modyfikować natężenie swojego głosu (cicho, głośno, coraz ciszej, coraz głośniej) i intonacji (wesoło, smutno, ze złością). Ostatni tydzień to rozmowy o zimowych zwyczajach zwierząt i prawidłowym dokarmianiu. Dzieci rozwiązywały zagadki o zwierzętach i przypominały sobie ich nazwy. Obserwowały wygląd wróbla i sikorki. Dowiedziały się, że zimą niedźwiedzie śpią w gawrze, wiewiórki chronią się w dziupli, a jeże – w kopczyku z liści. Poznały zasady odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt, nazwy miejsc, w których ludzie zostawiają im pożywienie (paśnik dla sarny, karmnik dla ptaków) oraz dowiedziały się, jakie jest właściwe pożywienie dla ptaków (nasiona zbóż, pestki słonecznika, kawałki słoniny). Dzieci poznawały różne materiały za pomocą dotyku i uczyły się je opisywać, używając słów: miękki, twardy, zimny, puszysty, szorstki, śliski, szeleszczący. Ćwiczyły też sprawność rączek
i paluszków. Warto zachęcać malucha do przesypywania, wkładania drobnych przedmiotów do butelki, ugniatania, lepienia, zabaw folią bąbelkową – może to ułatwić późniejszą naukę pisania. W tym kolorowym miesiącu obchodziliśmy urodzinki Krystyny. Były życzenia, korona, a co najważniejsze uśmiech na twarzy Jubilatki.

Pozdrawiają Wychowawczynie Grupy Żuczki

Invalid Displayed Gallery


Październik

Drodzy Rodzice w tym miesiącu rozmawialiśmy o Jesieni.  Poprzez różnego rodzaju gry i zabawy, wierszyki, piosenki i doświadczanie różnymi zmysłami dzieci uczyły się rozpoznawać i podawać nazwy darów jesieni. Rozmawialiśmy o warzywach, owocach, grzybach (borowik, muchomor) oraz drzewach liściastych (dąb, kasztanowiec, jarząb) i ich owocach (żołędzie, kasztany, jarzębina). Ćwiczyliśmy posługiwanie się określeniami dużo
i mało. Słuchaliśmy wierszy Katar J. Brzechwy i Sąsiadka i sałatka D. Gellner, Idzie jesień
T. Śliwiaka, Przed zimą A. Łady-Grodzickiej oraz Wiatr i jesień B. Formy oraz nauczyliśmy się wyliczanki Kipi kasza, kipi groch. Wspólnie sprawdzaliśmy, w jaki sposób możemy opisać owoc lub warzywo, poznając je różnymi zmysłami: może być małe lub duże, miękkie lub twarde, śliskie lub chropowate, możemy określić jego kształt, kolor, zapach. Dzieci dowiedziały się, jak ważny dla zdrowia jest ruch, i wzięły udział w zabawach ruchowych
w sali oraz w ogrodzie przedszkolnym. Przypominały sobie i poznawały nazwy części garderoby. Uczyły się, w jaki sposób wybrać ubranie odpowiednie do pogody. Poprzez zabawy  uczyły się przeliczać w zakresie 1–3, starsze 1 -10. Przedszkolaki poznały zabawę paluszkową Powitanie i zabawę dywanową Liście i Kasztany, Myszka biega cicho, Kredki. Dużo rozmawialiśmy o jesieni w parku i w lesie. Obserwowaliśmy, jakie zmiany zachodzą
w przyrodzie jesienią: liście zmieniają kolor i opadają, na ziemi można znaleźć kasztany i żołędzie; szukaliśmy darów jesieni. Graliśmy na instrumentach. Robiliśmy liście z naszych dłoni – pomalowane farbą ręce odbiliśmy na kartkach, a potem tworzyliśmy. Przypomnieliśmy sobie nazwy i wygląd zwierząt kojarzących się z jesienią: dzik, wiewiórka, niedźwiedź, ptaki, jeż. Poznaliśmy zabawę Stary niedźwiedź mocno śpi, Chodzi lisek. Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób zwierzęta szykują się do zimy: niedźwiedź zasypia
w gawrze, niektóre ptaki odlatują do ciepłych krajów, jeż chowa się pod liśćmi, wiewiórka zbiera zapasy na zimę. Dzieci miały okazję poznać różne aktywności, które mogą być dobrą receptą na nudę w jesienne wieczory. Maluchy malowały palcami, tańczyły, lepiły
z plasteliny, bawiły się piłką. Poznały zabawy Kaczuszka, Wąż. Przypomnieliśmy sobie, jak wygląda jesień w lesie i eksperymentowaliśmy czyli sprawdziliśmy, jaki kolor powstanie po połączeniu żółtego i czerwonego – wrzuciliśmy do wody żółtą i czerwoną bibułę, woda zabarwiła się na pomarańczowo. Październik okazał się kolorowy i wesoły.

Invalid Displayed Gallery


Wrzesień

Drodzy Rodzice, pierwsze dni były trudne dla dzieci i dla Was. Zapewne obawialiście się jak poradzi sobie dziecko, odczuwaliście niepokój w związku z oddaniem go pod opiekę obcych osób
i zwyczajnie za nim tęskniliście. Jest to naturalna reakcja na zaistniałą sytuację. Mamy dobrą wiadomość. Po miesiącu od pierwszego dnia w przedszkolu Wasze pociechy  czują się w grupie coraz pewniej, chętniej podejmują proponowane przez nauczyciela aktywności, bardziej swobodnie poruszają się po sali i po przedszkolu. W pierwszym tygodniu uczyliśmy się  różnych zabaw ruchowych, w tym kilku tradycyjnych: Kółko graniaste, Mało nas i Balonik, które zachęciły dzieci do wspólnego działania i stworzyły radosną atmosferę. Dzieci miały okazję lepić z plasteliny, kolorować i malować. W drugim tygodniu utrwalaliśmy imiona kolegów oraz koleżanek i przypominaliśmy sobie, jak wyglądają i do czego służą nasze znaczki. Tworzyliśmy „Nasz kodeks” – na podstawie obrazków omawialiśmy właściwy sposób zachowania
w różnych sytuacjach w przedszkolu. Przyglądaliśmy się regulaminowi ogrodu przedszkolnego
i odgadywaliśmy, co oznaczają widniejące na nim symbole. Uczyliśmy się, jak być miłym dla innych: że trzeba dzielić się zabawkami, sprzątać po sobie, używać słów: przepraszam, dziękuję, proszę, dzień dobry
i do widzenia. Te wszystkie aktywności miały na celu budowanie w dzieciach poczucia, że są częścią grupy oraz że w przedszkolu są bezpieczne. Kolejny tydzień to rozmowy o bezpieczeństwie. Poznawaliśmy niektóre znaki drogowe, rozmawialiśmy o tym, jaki mają kolor, kształt i symbol. Dowiedzieliśmy się, że przechodzimy przez jezdnię na przejściu dla pieszych – zebrze, że przed przejściem trzeba się rozejrzeć, na czerwonym świetle trzeba stać, a na zielonym można przejść przez ulicę. Mówiliśmy o tym, kim jest
i co robi policjant. Uczyliśmy się piosenek: Kotek i Krzyś, Dzieci i światła oraz Kotki dwa. Rozpoznawaliśmy dźwięki różnych pojazdów. Liczyliśmy przedmioty, uczyliśmy się rozpoznawać kształt koła, podawać jego nazwę i określać, czy jest małe, czy duże. Następny tydzień to dbanie o higienę
i porządek. Uczyliśmy się nazw części ciała. Uwrażliwialiśmy zmysł dotyku, aktywizując ręce i stopy, ćwiczyliśmy też mięśnie potrzebne do prawidłowego mówienia. Bawiliśmy się masą mydlaną, korzystaliśmy ze słomek. Oglądaliśmy różne przedmioty znajdujące się w łazience: gąbki
i mydła, różne szczotki i szczoteczki,  opisywaliśmy ich wielkość i kolor. Pod koniec tygodnia dzieci uczestniczyły w sprzątaniu sali i przypominały sobie, że zabawki zawsze trzeba odkładać na właściwe miejsce.

Kochani, zachęcajcie swoje dziecko do opowiadania o tym, co działo się w przedszkolu, jednak nie należy go do tego zmuszać – kiedy będzie gotowe, samo zacznie mówić. Lepiej pytać malucha na przykład o to, w co i z kim się bawił niż zadawać pytania ogólne („Jak było w przedszkolu?”) lub sugerujące odpowiedź („Czy zjadłeś zupkę?”). W ten sposób pomagamy dziecku zacząć opowieść i dajemy mu możliwość bardziej swobodnej wypowiedzi i przekazania, co było dla niego najważniejsze.

Do usłyszenia za miesiąc, pozdrawiają wychowawczynie grupy Żuczki.

Invalid Displayed Gallery